HSP i vardagen

Be avare: här kommer det mest personliga inlägget jag skrivit på länge. Och det är långt. 
 
Jag har länge vetat att jag är känsligare än andra på många sätt, men endast ett halvår vetat vad detta beror på. HSP (highly sensitive persons) är ett medfött, ofta ärftligt karaktärsdrag som innebär att den högkänsliga personen har närvsystemet på helspänn och tar in fler intryck än andra. Innan jag visste att detta fanns märkte jag bara de dåliga egenskaperna detta för med sig och var ofta arg på mig själv för att jag var sån som jag är. Nu ser jag också de fina sidorna med att vara högkänslig och det är mycket lättare att acceptera vardagen. 
 
Här är några punkter som beskriver en högkänslig person. 
 
 
 
1. Du är mycket empatisk
En av de sakerna jag märkte först hos mig själv. När någon känner glädje, nervositet, sorg, ilska osv. känner jag med den personen så mycket att jag till 100% har den känslan själv. Detta gäller naturligtvis mina nära och kära men också bara av att se på tv kan detta hända. Som exempel: varje gång jag ser ett tävlingsprogram och någon vinner eller kvalificerar sig vidare och är överlyckliga gråter jag glädjetårar för deras skull. Människor jag aldrig har träffat och är så långt ifrån min verkligen det bara går. Detta är en egenskap jag ofta mår dåligt av. 
 
 
 
2. Du är en bra lyssnare
Detta har också följt med mig länge. Bland de många olika kompisarna jag haft under min uppväxt har jag ofta varit den som folk vågat prata med, litat på och känt sig bekväm med att berätta sina hemligaste hemligheter åt. Jag älskar att lyssna på folk. Vänner, kunder, barn, åldringar. När de får prata om deras största passion upplever jag också min. 
 
 
 
3. Du har svårt att göra val - stora som små
Det här får jag så mycket skit för haha. Det spelar ingen roll var jag är, jag är alltid den sista att bestämma mig. Det är bara så svårt. Vilken maträtt jag ska beställa, vilken glassort jag vill ha, vilken film vi ska se osv. Detta beror alltså på att man som högkänslig tänker på alla konsekvenserna. Tänk om jag väljer fel ? Tänk om filmen jag väljer är dålig ? Jag behöver tiden, tro mig. 
 
 
 
4. Du är rädd att göra någon besviken
Visst, det är vi väl alla men en högkänslig tar det till en ny nivå. Det här är också en sak jag nästan dagligen mår dåligt av. Som perfekt exempel: Pappa frågade mig en dag om jag har några småpengar så han skulle få kaffe på Jaromatch. Jag hade inget. Dålig mage direkt. När pappa sen gått och jag var på väg till jobbet hittade jag en 5€ i jackfickan. Men äsch varför sökte jag inte bättre då pappa frågade. Åh, skitjag, skulle ha kunnat gråta. VEM tänker änns två gånger på en sån sak ?! Jo HSP-Liza. 
 
 
 
5. Du irriterar dig lätt på höga och upprepande ljud som ingen annan märker
Det här är möjligtvis den punkten jag aldrig trodde skulle få en förklaring. Jag absolut hatar upprepningar. Det börjar klia i händerna och en mild ångest tar över hela min kropp. Stolar som knarrar, torktumlaren som ingen stänger av, låtar med allt för enformigt beat. Kliar i fingrarna bara jag tänker på det. Fy. 
 
 
 
6. Du har lätt för att gråta
Vissa gråter när de är ledsna. Andra kan gråta om de blir riktigt glada också någon gång. Jag gråter när jag känner glädje, sorg, lycka, ilska, kärlek, hat, nostalgi, hör en fin låt (behöver inte vara mer än 2 ord som berör), när jag får komplimanger, när jag ger komplimanger åt andra, söta barn, roliga djur/barn på 9gag. You name it, jag har någon gång fällt en tår för det. 
 
 
 
7. Du är lättskrämd
Tack och lov vet min pojkvän om att detta är känsligt för mig (även om han lärde sig den svåra vägen). Jag blir väldigt lätt skrämd. Och inte bara av läskiga saker som Scream (fy, varför såg jag de där 10 minutrarna av Scream för 10 år sen) men också t.ex. av kolleger och kunder på jobbet. 
 
 
8. Du har svårt att säga nej
Någon annan här som varit under 20 år och beställt hem pensionärstidningar via telefonförsäljning? Haha, jag behöver hjälp. 
 
 
 
9. Du kan njuta av saker som andra inte njuter av
Åh du älskade regn. 
 
 
 
10. Du behöver din ensamtid
Snälla, ta det aldrig personligt om jag inte orkar umgås plötsligt en kväll. Är jag berädd att se på serier i min ensamhet hela dagen, finns det inget som kan dra mig därifrån. Inte änns min bästaste bäste vän med 3kg karkki. Jag behöver få vara ensam. Se bara på de tidigare 9 punkterna vad allt jag tar in varje dag. Alla känslor jag känner, alla intryck jag tar in. Jag behöver få sitta tyst i mitt mörka rum och bara höra på Augustana som jag kan utan och innan. Men, behöver du någon som bara lyssnar på dina tankar, then i'm your girl. 
Livet enligt Liza | |
#1 - - Giggulis:

Hehe ja har no visst all domhee sakre om de men tur du skreiv ner dem så ja kan ga tibak å koll va ja ska tänk på tå du gör på ett visst sätt hahahaha ;) ja tycker no om dig ändå fast vi int tänker riktigt lika allt som oftast :* <3

Svar: hehe vi e ganska olika ibland joo :') tycker om de också <3
liza

Upp